lördag 29 september 2012

Pysselgener

Häromdagen fick jag ett fint paket från min moster med lite smått & gott från vår släkt. Jag har massor av samlade saker från förr, gillar det. Det råder ingen tvekan om att det pysslats, skapats och målats på min mammas sida. Jag vet inte så mycket om min pappas sida, mer än att han också var duktig på att rita. 
I recently received a package from mu Aunt, with lots of little stuff from her and my mothers chidhood. There were a lot of crafting women in my family, still is;-)

Det här är ett skärp med vintermotiv som min mormors syster gjort, hon var en tusenkonstnär och gjorde även hjärtat av torkade ekollon. Hon broderade och ritade och gjorde det mesta. Hon ritade även min mormor och morfars monogram (med deras initialer) som finns på allt från brickor, bestick, koppar, dukar, servetter, sänglinne och annat. Så himla fint att ha:-)
This is a handembroidered belt with winther theme, made by my grandmothers sister. She made everything. I think the heart made out of acorns is so sweet. She also made a monogram with their initials, which is on everything in their houselhold, from cups, cutlery, cloths, linen and so on. So nice to have all this, it´s a treasure!!

Det här är min mammas mormors glasögon!! Till och med "recepten" finns kvar. Hennes namn är ingraverat i fodralet.
This is my mothers grandmothers glasses. My grandmother kept it all, even the prescriptions . Her name was engraved in to the cover.

Lite av varje...väskan har min mormor broderat, kragar och manchetter har hennes syster gjort och det med strass var från början ett skärp som någon broderat men det gjorde jag om till halsband (!) och hade på mig på den tiden det begav sig...Fodralet är ett bestickfodral som min mamma och hennes systrar fick brodera varsitt och de låg alltid framme på bordet, praktiskt att dölja sin servett och bestick i. Som de höll på, på den tiden...
Cute fancywork! My grandmother made the little purse and her sister made the laces. The embroided cutlerycover is made by mother. She and her three sisters hade their own covers, lying on the table with napkin or cutlery inside. The rhinestone thing is orignially a handmade belt but i changed it in to a necklace and i used it a lot...but that was many yeras ago;-)

Inga kommentarer: