onsdag 6 april 2011

Scrapkvitter - Gäst DT



från en fågel som inte sitter i bur (han sitter ovanpå!) för i min värld finns inga djur i bur. Jag har scrappat en fågelbur av papper för L Scrapbooking och fyllt den med lite olika saker. Vill du också ha en?
some scrappy birdtwitter from a bird that is not in a cage (he's sitting on top!) for in my world there are no animals in cages. I´ve made a birdcage in paper for L Scrapbooking and filled it with funny stuff . Would you like one?



1.Välj papper du gillar och tycker passar, jag har använt Needlepoint (remsor) och Tapestry (botten) från Fancy Pants serie Lilac House. Skär ut remsor (ca 25 st) som är 30 cm långa och 0,6 cm breda. Det går åt ungefär 20 st till galler till buren, de som är kvar är till dörren. Distressa kanterna (ja, det är jobbigt men blir snyggt;), jag har använt Walnut Stain, Vintage Photo och Broken China. För extra snygg effekt kan du även embossa kanterna med brunt pulver så de ser lite "rostiga" ut.
1.Choose papers you like and think is suitable. I ´ve used Needlepoint (strip) and Tapestry (bottom) from the Fancy Pants series Lilac House. Cut out strips (approximately 25) which is 30 cm long and 0.6 cm wide. It takes about 20 pieces to the grid to the cage, those who are left are for the door. Distress the edges (yes, it is tedious but is nicely;), ve been using Walnut Stain, Vintage Photo and Broken China. For extra fancy look, you can also emboss the edges with brown powder so they look a bit "rusty".


2. Klipp sedan ut 2 rundlar, 15 cm breda. En del skall var golvet i buren så välj ett papper som passar till det. På den andra rundeln markerar du med penna 1 cm in från kanten så att det blir en cirkel., detta för att du skall veta var du skall fästa gallerremsorna.
2. Then cut out two circles, 15 cm wide. Some for the floor of the cage so choose a paper that fits into it. On the other roundel, mark 1 cm from the edge so that it becomes a circle. in order to let you know where to glue the stripes to the grid.




3. Lägg ut remsorna, kant i kant med den inre cirkeln, se till att det blir lagom avstånd mellan remsorna. Fäst remsorna med klister, inte gluedots eller tejp, det håller inte.
3. Lay the strips edge to edge with the inner circle, make sure there is  enough distance between the strips. Fasten the strips with glue, not gluedots or tape, it won´t hold.



4. Häfta ihop remsorna upptill i etapper, ovanpå varandra, så du får det jämnt och snyggt. ganska pilligt måste jag säga...När du äntligen fått till det klipper/punchar du en liten rundel och klistrar fast ovanpå, på toppen. Låt torka. Sedan gör du försiktigt hål, jag använde en syll för min hålgörare tyckte det var för tjockt. Dra sedan en kedja genom hålet och klistra fast den.
4. Staple the strips at the top of the cage, on top of each other, so you get it smooth and neat. (quite tricky, I must say ...) When you finally got it alright you cut or punch a small circle and stick at the top. Let dry. Then do you gently make a hole,  pull a chain through the hole and glue.



5. Tillverka en dörr av remsorna som är över, det är inte nödvändigt men när du ändå är igång....
5. Make a door of the leftover strips, it is not necessary but when you're at it..why not? 










Om du gör en stor bur (som jag) och vill ha mer stadga kan du fästa tunn ståltråd på insidan av vissa gallerremsor, dra tråden genom botten och fästa dem under, på mitten. Då håller buren bättre för att hängas upp, detta kom jag på efteråt...förstås;). Sedan beror det på hur mycket, eller vad, du har tänkt att ha i buren. Jag har ju ganska mycket tunga saker. Dekorera buren och fyll den med vad du vill! Jag har använt bla chipbord från Maya Rd till fågel, hjärta och vingar, laminerad canvas från Prima till fjärilen jag färglagt med stickles i olika färger, mattan på golvet är en virkad blomma, Sweet Taffy från Prima, runt buren har jag fäst ett band med Bloomers från Webster Pages, fjärilen från Jenny Bowlin har jag färgat in med Glimmer Mist/Patina, det slingrar sig blommor och fjärilar från en vinranka Songbird Vine Purple från Prima samt lite andra blommor från samma ställe. Jag har hängt upp metallpynt från bla Tim Holtz med fisketråd. Du hittar allt material i butiken, även liknande metallpynt (trinkets), tex en liten fågelbur från Prima. Övrig interiör i buren är gamla dockskåpsmöbler från 50-talet.
Lycka Till med din egen bur!


If you make a large cage (like me) and want it to be more steadfast you can attach thin wire inside some grid strips, pull the wires through the bottom and draw them in, in to the middle. This procedure makes the cage hang more nicely. Of course it depends on how much, or with what, you´re decorating the cage. I have a lot of heavy things. Decorate the cage and fill it with whatever you want! I have used chipboard from Maya Road to the birds, hearts and wings, laminated canvas from Prima to the butterfly which i colored with stickles in different colors, the carpet on the floor is a crochet flower, Sweet Taffy from Prima. Around the cage, I have attached a ribbon with Bloomers from Webster Pages, a butterfly from Jenny Bowlin i dyed in with mist/ Patina. Flowers and butterflies from a vine; Songbird Vine Purple from Prima and some other flowers from the same place. I have hung up the stuff from Tim Holtz (and others) with fishing wire. You'll find all the material in the shop, also similar metal decorations, such as a small bird cage from Prima. Other interior of the enclosure is old dollhouse furniture from the 50th century. Good luck with your own cage!


A little birdie told me - he want´s to be free!!!!






4 kommentarer:

pia iris sa...

utrolig flott. kan tenke meg det var mye jobb med den der.
ha en flott dag. klem pia

Tanja sa...

Kära nån! Jag hade nog fått spunk innan jag var färdig :D

Laura sa...

This is such a clever and beautiful project. I love all the little details that you added. Beautiful!

MrsPolkaDot sa...

Den är verkligen fin...önskar att jag hade tålamod att göra den! Vet redan flera ställen den skulle passa utmärkt... Har lagt bilden i min inspirationsmapp så att jag hela tiden blir påmind! :)