onsdag 26 januari 2011

Gå på kurs

Under vintern har det inte blivit så mycket träning för mig och hundarna, större delen av min ekonomi har ju åkt rätt ned i Blå Stjärnans kassakista. Dessutom har det varit svårt att lämna Juno hemma när hon inte mått bra, hon har inte kunnat följa med och vara ute i ca 3 timmar, för kallt för henne att sitta och vänta, även med täcke. Infektionen har gjort att hon tappat i vikt och inte har så mkt underhudsfett. Nu mår hon bättre, "bara" 4 veckor kvar med penicillin, för säkerhets skull, och sedan hoppas vi att det är bra med det.

Nu har jag anmält mig och 1 hund (vet ej vilken av dem ännu) till en workshop på två dagar i april, med Emily Larlham från USA. Det skall bli sååå kul och inspirerande, hon är en klickertränare, känd för sina YouTube-filmer under namnet Kikopup. Hon använder ungefär samma träningsmetoder som jag och kallar det för Progressive Reinforcements Training. Jag är ruskigt taggad inför detta och vi har dessutom en läxa (se den här) att öva på fram tills vi ses. Polly kan redan det här momentet, fast hon gör det med tassarna uppe på en stolpe och går runt stolpen med bakbenen, så nu är det dags att utveckla det. Juno är mästare på det eftersom jag använt den övningen (med bakbenen) som rehab-träning för att stärka rygg/bakbensmuskulaturen. Om jag bara får låna en videokamera kan jag återkomma med en liten filmsnutt längre fram :-)

This winter, there has´nt been so much training for me and the dogs, most of my finances've gone to all Junos veterinary bills. In addition, it has been difficult to leave Juno home alone when she hasn´t  been well, she has been unable to be outdoor for about three hours, too cold for her to sit and wait, even with the quilt. The infection has led to her losing weight and subcutaneous fat. Now she feels better, "only" 4 weeks to go with penicillin, for safety's sake, and then we hope that it is fine with that.

Now I have notified me and one dog (do not know which one yet) to a workshop in two days in April, with Emily Larlham from the United States. It will be sooo fun and inspiring, she´s a clickertrainer, known for her YouTube videos under the name Kikopup. She uses the same training methods as i and she calls it the Progressive Reinforcements Training. I'm extremly psyched for this and we even have a lesson (look here) to practice until we meet. Polly can do this exercise, though she does it with his paws up on a pole and go around the pole with her hind legs, so now is really the time to develop it. Juno is a master at this trick because we used it as a rehabilitation exercise to strengthen back / hindlimb muscles. If I can borrow a camrecorder, i can keep you updated with a small film clip, later on :-).


Inte nog med detta, jag har även anmält mig till en Online Class , Embrace Imperfection med Karen Grunberg. Den är gratis och handlar om hur man ibland kan sitta 35 minuter och fundera över den perfecta dekorationen på just det perfekta stället....Jag fastnar rätt ofta med sånt och tänkte det kunde vara kul att pröva, det blir min första Online Class någonsin! Jag ser ofta bloggare som gått Onlineklasser och jag tycker det verkar spännande och inspirerande.

And that´s not all, i have also notified me for an Online Class, Embrace Imperfection with Karen Grunberg. It´s for free and is about how you sometimes can sit forever and wanting the perfect layout, ever.. not very creative. I often get caught in this situation so why not try some new inspiration. It will be my first Online Class ever! I often read about bloggers attending these classes and i think it seems fun.

2 kommentarer:

MrsPolkaDot sa...

Åh vad spännande! Både med hundworkshop OCH workshop för dig! Filmsnutt hoppas jag på! :) Tänkte göra marolles online class i februari. Min första också! :) Vi kommer att vara såå taggade hela våren! Kram

ItaPita sa...

Cool övning, måste nog testa ;)
Hör av mig imon
Kram