måndag 25 oktober 2010

Så här går det till

när jag gör ett alster, i det här fallet en canvastavla till oktobers månadstävling hos Stellas. Temat var ett foto där man skall inspireras av färgerna:
Do you wan´t to join me when i create? Here we go..i´m doing a canvas for a monthly challenge at the swedish scrapstore Stellas. The assignment was to get inspired by the colours in this photo:

                                        Helt klart mina favvofärger!Gourgeus colours!

Eftersom det är canvas (20 x 20, 11 kr på In-Ex) så fäster inte allting på det. Då använder jag en primer, alltså en ofärgad grundfärg. Gesson blir lite täckande om du använder den ovanpå tex acrylfärg, beror på hur tjockt lager du målar. Gesso köper du i en affär för konstnärsmaterial (tex In-Ex i Göteborg). Claudine Helmut har det också men då är det dyrare - det är ju ett scrapmärke. Om man är osäker på om underlaget funkar kan man alltid ta lite gesso på! Since this is canvas (20 x 20), everything might not stick on to it so i´m using a primer, to be sure. I like gesso, on acrylic it´s a little covering but not much, i¨t depends on how much you´re using. You can buy it in a store for artists or from Claudine Helmut. if you¨re a little bit unsure if  the basis you´re using you can always add on little gesso!



Nästa steg är att färga bakgrunden eftersom jag inte vill ha den vit. Jag öser på med lite Glimmer Mist bla: Patina, Electric Blue, Pink Bubblegum. Jag har också gjort egen mist genom att blanda distress ink med vatten och lite Glimmer Mist/Iridescent Gold (den är genomskinlig), det blir lika bra som originalet. Vissa tar i en knivsudd Perfect Pearl men det blir inte samma skimrande effekt som att ta i lite GM. Man kan spraya med acrylfärg blandat med vatten också men då blir det ingen "dimmig" effekt utan mer "droppig". Acrylen blandar sig inte lika bra som distressen. Här har jag använt bla Spiced Marmalade, Fired Brick, Mustard Seed, Aged Mahagony. Next step is to colour my background, i don´t like it white. I use a lot of Glimmer Mist: Patina, Electric Blue, Pink Bubblegum. You can make your own Mist by mixing Distress Ink with water and a touch of Glimmer Mist/Iridescent Gold (it´s transparent). Some people use a touch of Perfect Pearls instead but i don´t think you get the same "glimmer"effect. If you mix acrylic and water you get a more dripping effect. I´ve used these distresscolours: Spiced Marmalade, Fired Brick, Mustard Seed, Aged Mahagony

För att få lite djup och mönster använder jag gärna masker, här är ett set från Prima. To get some depth and pattern i like to use masks, here´s som from Prima.

men man kan också göra egna masker av sådant här! But you can make your own masks by using stuff like this.

Nu har jag använt den vita spetsstickersen från ovan. Blev inte så bra för jag orkade inte vänta tills det torkat ordentligt...Now i´ve used the white lacesticker shown above but it didn´t turn out nice, i shold have waited for it to dry properly...

Nu till det roligaste - dekorationer! Jag har lagt fram lite grejor i matchande färger, jag tror passar. Tags från kläder och lite annat ickescrappigt grejs. Over to my fave part - embellies! Here´s some stuff i think might fit. Tags from clothes and som other non-scrappy junk like old earrings.

Måste ju ha lite papper också..om det får plats? Got to have som paper - if there´s any room for it?

Färdig!! Ready!!






 
Jag har ju gjort tidigare alster där Fanny också känns lite ytlig..hmm..det ÄR hon inte, vill bara säga detta. Hon är extremt intelligent, enormt musikalisk, kan både sjunga och spela det mesta, dessutom älskar hon att gå i skolan (kanske inte just Matte C då...) och ja...hon är alltså inte bara intresserad av kläder..
I´ve made other stuff with Fanny where she might seem a little flimsy, well she´s NOT, she´s extremly smart and she´s got ear for music, loves to study (maybe not Math...) and yes, she can do a lot of things, not just shopping..

3 kommentarer:

Carrie sa...

these colors are so bright and beautiful....your project turned out awesome!!!

<3 Carrie

Anonym sa...

Gud vad du är duktig Marja!

Hälsningar
Nils

Marolle sa...

lækkert :)