måndag 20 september 2010

Utveckling

Jag och Juno går på kurs! Varje fredag åker vi på rallylydnad tillsammans med Mia och Madicken, vi håller på i 2 timmar (!), hjälp, alldeles för länge men det får gå. Juno skötte sig utmärkt, var jätteduktig, tro det eller ej. Mot slutet när vi skulle gå banan tröttnade hon dock, då orkade hon inte fokusera längre..Just det här med koncentrationen är svårt när man haft ont halva sitt liv. Hon ligger helt enkelt efter mentalt men det ger sig så småningom. Roligt att komma iväg och känna att hundarna fungerar perfekt, var och en för sig. Tillsammans känns det ibland som Cirkus Seidemo, särskilt när en katt eller kanin dyker upp och Juno får dåndimpen och Polly får ilskeslag på Juno och jag måste säga till båda. Snacka om förstärkning..
Polly brydde sig knappt om katter förut, det hade vi tränat bort men nu är det hysteri. Jag får helt enkelt ta mig igenom situationen genom att backa, hålla emot och LUGNT försöka samla hysterikorna med päls. Om jag börjar rya på dem blir situationen ännu mer förstärkt, istället backar (läs släpar) jag dom tills de tystnar och tar kontakt och först då klickar jag och belönar. Ett helvetes jobb och halva Åsa undrar nog varför jag inte säger åt dom men det struntar jag i, det är inte viktigt. Viktigt är att få det att fungera för oss, på vårt sätt. Jag har ju ofta med mig Smilla (en annan hund jag går ut med) på våra promenader och hennes husse berättade glatt att Smilla inte ens tittar åt vare sig katter eller kaniner nuförtiden. Kul att någon fattar...=)

Mia försöker kommunicera med Madicken

1 kommentar:

anina sa...

Fin video:
http://www.youtube.com/watch?v=nHlJODYBLKs