måndag 20 september 2010

Nya tider med gammal skåpmat

Vi har haft val i Sverige och många missnöjda människor valde att rösta på Sverigedemokraterna. När det blir skandaler inom  tex sjukvården och äldrevården vill människan ha en syndabock och det är lätt att skylla på invandrare. Frågan är hur SD skall klara av att driva sin politik? Med tanke på att valvakan var fylld av ölstinna (?) hejarklacksramsor känns ju det lite tveksamt. Jag är övertygad om att de inte är kompetenta, att de får svårt att hitta folk till riksdag och kommunfullmäktige. Om man kollar upp vilka som står på deras valsedlar är det mest män, gärna i 50-60årsåldern, SD har ont om kvinnliga medlemmar, undra varför...?
Känns som ett fruktansvärt slöseri det här. Förhoppningsvis tar svenska folket sig samman till nästa val och inser att det här är riktigt farligt. Svenska folket är dåliga på att säga ifrån, ibland skulle det behövas lite "fransk" vilja och övertygelse, de har revolutionen i blodet.
Miljöpartiets höga siffror var ju positivt tycker jag! Med tanke på att Sveriges miljöpolitk har tagit flera steg tillbaka under de senaste åren kan man inte göra annat än jubla. Kortsiktig politik är farlig politik. Det betyder också att djuren får fler beskyddare. Miljöpartiet arbetar för ett starkt djurskydd. Djurskydd handlar inte bara om djur, tänk på alla dessa människor som måste arbeta på platser där djur plågas, som tvingas se detta hemska varje dag. Är det en bra arbetsmiljö? De blir ju helt avtrubbade och oavsett åsikt, påverkar deras arbete dem och deras närmiljö. Ingen skall behöva arbeta med att plåga en annan individ, vi borde ha lämnat sånt bakom oss, hör liksom hemma på medeltiden. Helt otroligt att det får fortgå.

När jag röstade tänkte jag på något en klok kvinna sa till mig häromdagen: "Jag kan rösta på ett parti som gynnar mig själv, som är bra för mig personligen eller så kan jag rösta med utgångspunkt att alla människor skall ha det bra, oavsett ursprung och ekonomi." När hon röstade så blev det ett annat parti.

Kloka ord, tål att tänka på. Jag eller vi? Vad är viktigast i längden?

Inga kommentarer: