lördag 24 juli 2010

Tänk efter före

Nu har alla cirkusskyltar kommit upp och det är säsong för cirkusartisterna. Och då blir jag sur..och bekymrad. Jag gillar alla dessa duktiga artister (var ju själv clown när jag var med i en mimgrupp!) och de får gärna uppträda hur mycket som helst men måste de släpa med sig sjölejon och elefanter? Vilda djur hör inte hemma på cirkus, de finns där endast för att vi människor tror att en elefant tycker att det är meningen med livet att mycket mödosamt klättra upp på en pall, och för att någon tjänar pengar på detta. Har ni funderat över hur dessa djur har det när de inte uppträder? Hur fraktar man runt ett sjölejon och en elefant? Tar man hänsyn till deras naturliga beteende? Knappast. Hundar och i viss mån hästar är OK, de är domesticerade och hör hemma i vår värld men inga andra djur. Det borde vara helt förbjudet. Med tanke på vilka rigorösa restriktioner och regler när du skall transportera hundar och hästar så förvånar det mig att det överhuvudtaget är tillåtet att frakta ett sjölejon. Det är klart att alla cirkusar säger att djuren har det bra. Vad skulle de annars säga? När mina barn var små fick de ALDRIG gå på cirkus med djur, av just den här anledningen.
Överlevde mina barn, hade de en bra barndom trots att de aldrig fick gå på cirkus? Klart de gjorde!

Så jag ber er, tänk efter före, förklara för era barn vad cirkus innebär för djuren, lär barnen respektera djur genom att bojkotta sådant som är djurplågeri. Om du gör så medverkar du till att världen blir en bättre värld att leva i för djuren och dina barn lär sig respektera andra varelser och framför allt, du lär dina barn att tänka själv, att man faktiskt kan stå upp för sin åsikt. Man behöver inte göra som alla andra, hålla käft och hålla med. 
" Djur ska springa på fält - inte göra konster i tält"
  Inga cirkusdjur - bara för husbehov!!

Fawned of you too/Miss Deerest

4 kommentarer:

Snor och Glamour sa...

Hjälp! Å Julia som skall på cirkusen med sin kusin! Fy på oss! Kommer du aldrig mer prata med mig då?

Marja/Miss Deerest sa...

Hmmm...måste nog tänka över detta..hur skall jag göra nu???

ItaPita sa...

Kloka ord! Tänker själv lite åt det hållet men samtidigt skulle jag kanske ha svårt att säga nej om Milo tjatade.... Läste att Tranås är den enda kommunen (kan det stämma) som förbjuder cirkusar med djur att uppträda i sin kommun. bra tycker jag.
kram

ANNAANNA sa...

Jag håller heeeelt med dej. Fast jag tycker inte att hästar, hundar å andra "svenska" djur ska behöva uppträda heller. De får ju göra massor av saker som inte är naturligt för dem, vara nära eld, uppleva stress, högljudda folkmassor etc.