onsdag 28 juli 2010

Nytt husdjur

Jag har fått ett nytt husdjur! Det skall matas, skakas och hållas på med. Vad det är för sort? En ganska tyst variant..som omväxling:

                                                                      Min surdeg!

Jag hittade receptet i den här tidningen, som för övrigt är jättebra. Den har övertygat mig om att man alltid skall väga sina ingredienser..då blir det absolut bäst. Mjöl väger tex olika mycket för att inte tala om smör/margarin, de här streckade 50 gr-linjerna visar inte alltid rätt vikt.

Min surdeg är gjord av vetemjöl, grahamsmjöl, vatten, honung och russin. Den skall först stå i ngr dygn och skakas 2 ggr/dag och sedan skall den matas och stå igen. Sedan kan den användas och man förvarar i burk i kyl och matar den 1gång i veckan. Hrregud, värsta nya hobbyn, kommer att hålla mig sysselsatt under semestern..

Fawned of you too/Miss Deerest

1 kommentar:

Snor och Glamour sa...

Menar du en Helmer????
Julia fick en sådan förra sommaren och bara några dagar senare var han överfull av bananflugor!!!!!!!!