fredag 16 april 2010

Ett varv till

Igår tillbringade jag och Juno nämligen 4 timmar på Blå Stjärnan för att få en "second opinion", dvs en utredning med tanke på träning och rehab. Veterinär Kajsa Winbladh (ortoped) tyckte att Juno var unik om hon hade förslitningsskador (L7 S1 är en sådan) redan vid 9 månaders ålder. Riktigt så hårt tempo har vi inte...Hon beslutade om skiktröntgen (en skojig historia som kostar ca 5000 kr, tur vi har dubbel veterinärvård!) Detta visade sig vara ett bra beslut då det upptäcktes att Juno har inte L7 S1 utan Diskospondylit, det finns knappt info på svenska (översatt länk), det heter Discospondylitis.  När man gör skiktröntgen kan man även se inflammationer/infektioner, vilket inte syns på vanlig röntgen. Därför såg inte Henrik det på Viskadalens Djurklinik. Vad är då detta? Ja, det är en infektion i disken mellan kotorna. En mycket smärtsam historia som ofta uppstår i samband med löp (hon började löpa i samband med ryggsmärtorna) eller långvarig urinvägsinfektion som så att säga vandrat i kroppen, bakterierna har spridits via blodet. Nu var ju jag hos veterinär i Kungsbacka, i januari, för att undersöka just hennes urinvägar och flytningar men det var helt normalt, sa de och ville INTE göra ultraljud fast jag ville...hmmm...jag skulle slagit näven i bordet. Jag är ju ändå rätt bra på det..
Stackars lilla Jönsan har haft och har det jättejobbigt. Det positiva i sammanhanget är att detta är behandlingsbart. Hon är ung och kan, med rätt behandling tillfriskna. En äldre hund som gått längre med detta får permanenta skador i ryggen/kotorna och får ibland tas bort pga mycket svår smärta. Junos prognos är god. Hon skall äta antibiotika och Rimadyl i en månad och sedan skall vi tillbaka och göra skiktröntgen igen. I sommar när hon inte längre har en infektion skall hon steriliseras för att infektionen gärna kommer tillbaka i samband med löp. Och det vill vi ju INTE. I familjen har vi nu startat en fond till Juno, vi säljer kläder mm på nätet för att få ihop till steriliseringen, jag tror knappast försäkringsbolaget betalar det, trots att det är nödvändigt. Jag får väl läsa på.
Att sitta 1,5 timmar på Blå Stjärnan och vänta medans Juno var där inne och röntgades mm, var inte skoj. Jag kunde inte koncentrera mig på min bok utan satt mest och tittade. Det är stor variation på både hund och ägare, måste jag säga. Jag hade gärna fotat en äldre dam, mkt solbärand i knall-lila plyschmysdress med matchande ljuslila fotriktiga skor/birkenstock med strassdetaljer. Hon bar på en mycket trind, svart mops som var iklädd en ilsket rosa sele/dress. Sådan Matte sådan hund. Onekligen. Det epitetet stämmer på mig och Juno också, vi är lika skraltiga båda två. Mitt diskbråck i bröstryggen krånglar, jag har ont i höften (kommer från ryggen) och jag kan inte ligga ned. Det är bara att stiga upp kl 05 00 varje morgon och röra på sig. Och nu får Juno inte ens promenera, hon skall hålla sig i stillhet i 1 månad...suck.
I morse var jag själv hos min läkare för att försöka ändra på min medicin för att hitta en bättre balans. Ser verkligen fram emot en lösning.
Så här ser min och hundarnas meny ut för tillfället:

Mitt till vänster och hundarnas till höger. Mycket tillskott och (givetvis vitaminer och fiskolja), Polly äter B-vitamin för besvärlig fällning och Juno får äta tillskott för magen för att mildra biverkning av antibiotikan. Jag äter ju även allergimedicin nu så det blir ju några piller varje morgon. Men vad gör det? Vi är glada ändå, det är underbart väder och man kan sysslesätta sig med att spåra i små rutor ute på gräsmattan!

Lite foton från dagen:

När man har en sådan matte som jag har måste man tyvärr ta bussen till veterinären.

Här är jag väldigt trött och har gjort en gräslig undersökning - utan Matte.

Jag och Junosson tackar för all er som undrat hur det går och alla som hållit både tummar, hovar och tassar. Nu är det bara att hålla Lilla yrvädret i stillhet i en månad - hur det nu skall gå =)


5 kommentarer:

ItaPita sa...

De var väl skönt att det inte var det där L7... vad de nu hette. Håller tummarna för er båda ;)
Kram å så ses vi på onsdag då.

Snor och Glamour sa...

Gud vad skönt att det var något som går att bota!!! Härligt! Såg er när ni var ute i dag men kunde tyvärr inte ropa på dig då jag var på väg ut...
Vaddå ses på onsdag??? Hm e det dags för....??? :)

Kraaaam!

Snor och Glamour sa...

Ska vi dra till mässan i Kungälv på lördag??
Jag och Antonija åker nog...

Milla sa...

Vad skönt!!!
Positiva besked gillar vi.
Nu ska de bara få fason på oss människor också...
Stor kram till båda er sjuklingar från en annan sliten krasslig sate :-)

Karin sa...

Så skönt att höra´, tur att du kollade upp det med någon annan. Det är hemskt när de små inte mår bra. Förväxla nu inte era mediciner!!! Krya på er båda två! Kram Karin